Hverdagen

Når det bare overhovedet ikke giver mening…

 

I den belgiske skole (indtil 5. klasse) har forældrene også lektier for i weekenden – nemlig det at sætte børnenes færdiggjorte og rettede papirer og opgaver i orden i de korrekte mapper, som kommer med hjem hver fredag eftermiddag.

 

Er der rod i mapperne, når de kommer med i skole igen mandag morgen, ja så kommer mapperne med hjem igen mandag eftermiddag med besked til forældrene om, at det her er en “ommer”. (Der sidder altså en lærer og kontrollerer mapperne mandag formiddag…!? Og der er et punkt i børnenes opførselskarakterbog, der hedder “Maintenir l’ordre dans les classeurs”)

 

På børnenes første skoledag modtog vi et brev om, at det er meget vigtigt, at vi forældre holder orden i børnenes mapper, da der ellers vil være et alt for stort arbejde forbundet med kontrollen, som Undervisningsministeriet foretager af mapperne på de enkelte skoler gennem året – Og at det i visse tilfælde kan medføre en urimelig påtale til enkelte lærere om ikke at overholde læringsplanen, da det kan se mangelfuldt ud, hvis der ikke er orden i mapperne, når kontrollen udføres. (Og det er her det med den grønne BIC, som jeg tidligere har berettet om, kommer ind i billedet – Børnene skal ALTID rette deres fejl med GRØN BIC – aldrig skrive med blyant som kan viskes ud og rettes, for så er det ALT for uoverskueligt for dem at se, hvad fejlen var)

 

Nå, men dette brev skulle underskrives af forældrene og returneres til skolen, hvor det vil blive opbevaret sammen med alle andre oplysninger på barnet – Hvorvidt Undervisningsministeriet kontrollerer de returnerede breve ved kontrolbesøget, det vides dog ikke med sikkerhed…?

 

Jeg kan til dels godt se idéen med, at mapperne kommer med hjem engang imellem, da det er den eneste mulighed vi forældre har for at se, hvad børnene egentlig laver i løbet af en skoleuge og hvordan udviklingen går.


Men når det nu er SÅ vigtigt, at der er pinlig orden i mapperne, så ville det også bare være SÅ dejligt, hvis der blev taget hensyn til os forældre, der lider af en form for OCD, når det kommer til orden i papirerne!

 

Jeg kan jo ikke arbejde konstruktivt med at blive bedre til mappeorden, når jeg bliver udsat for dette her!

 

Jo, jeg kan godt læse mig til, at “Calcul écrit” skal sættes under faneblad “M1” og at “Calcul mental” skal sættes under faneblad “M2
Men hvad skal jeg så gøre med det papir, der hedder “M1 Calcul mental” og “Calcul mental M3“?

Jeg vil jo så nødig gøre noget forkert – for det har jeg prøvet tidligere (men det var fordi, at jeg ikke havde forstået, at alt hvad der har med flamsk at gøre, det skal sidde forrest i mappen med matematik …)

 

Jeg er en anelse spændt på, om matematikmappen kommer med hjem igen i eftermiddag til en “ommer” – for jeg har nemlig sat både “M1 Calcul mental” og “Calcul mental M3” under faneblad “M2, Calcul mental”…

 

Kh.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.