Hverdagen

(K)ærlighed til og fra Volkswagen

Forleden dag sagde Googlemanden; “Jeg fornemmer, at der er et blogindlæg på vej fra Lene-Lene!” Egentlig havde jeg ikke selv tænk på at skrive et indlæg om det – men da han foreslog det, fik jeg alligevel lyst til at skrive lidt igen.

På samme vis som Googlemanden købte et hus til mig i DK, fordi han ikke længere gad høre på, at jeg savnede lakridser og bløde opvaskebørster, da vi boede i Bruxelles – så gad han sidste sommer heller ikke høre mere på mine frustrationer over den lysende motorlampe i svigerfars gamle VW Touran – som jeg havde overtaget – for ikke at tale om mit brok over VW-værkstedet håndtering af mine henvendelser – og han købte derfor en ID.4 til mig i fødselsdagsgave.

Egentlig har jeg det lidt stramt med at få gaver, som ikke står på min ønskeseddel, for der er jo en mening med, at jeg skriver en ønskeseddel. Men bevares, den brødrister jeg ønskede mig, kunne da godt vente, nu det skulle være 🙂

Og hold da op en opgradering af bil det var. Jeg er virkelig glad for min bil, og jeg oplever ikke noget nær de samme udfordringer, som jeg kan læse mig til, at andre ID.4-ejere oplever. Dog er der lige den lille krølle på halen, at den nyeste opdatering til bilen ikke kan ske, førend bilen har været forbi et VW-værksted og bl.a. har fået udskiftet et batteri og lavet en forberedende opdatering. Men dette skulle blot bookes – og batteriskifte og forberedende opdatering blev foretaget i august.

Da jeg hentede bilen igen undrede jeg mig godt nok over, at der nu var registreret to køretøjer med hver sin farve i app’en “WeConnect” på min mobil, men tænkte ikke videre over det, da jeg stadig var primær bruger på den “hvide bil”, som jeg hele tiden havde været og samtidig også havde læst, at andre ID.4-ejere havde undret sig over, at billedet af bilen i deres app pludselig havde skiftet farve efter denne opdatering – Det var nok bare noget teknisk, som ville bliver rettet …

Men efter at have ventet på den nyeste opdatering i over fire måneder (…), ja, der har været lidt knas med at få rullet opdateringen ud fra VW til tiden – og min bil i flere dage ikke havde været online tænkte jeg, at det måske kunne have noget med de to forskellige profiler i app’en at gøre? Jeg ved ingenting om biler eller teknik, men det afholder mig ikke fra at tænke over forskellige forklaringer, som jeg heller ikke er bleg for at introducere for værkstedet. Her skal det lige tilføjes, at den ene af VW-mændene som standard kigger på mig med himmelvendte øjne, når jeg træder ind ad døren dernede – og heller ikke er bleg for at give udtryk for, at kvinder fatter mindre end ingenting, når det kommer til biler. Han glemmer bare, at hver gang jeg har været dernede og forelagt min teori, som han blankt har afvist, for den slags vås kan slet ikke lade sig gøre, så har der i sidste ende alligevel været hold i mine påstande – og tro mig, jeg var der mange gange med svigerfars Touran …. Men det er en helt anden historie.

Tilbage til det med de to profiler i app’en. Jeg kørte en tur forbi det værksted, som har forberedt bilen til den opdatering, jeg stadig venter på og spurgte dem, hvordan det kunne være, at jeg havde to køretøjer registreret i app’en? De himmelvendte øjne forklarede mig, at det nok var fordi jeg selv havde registreret to forskellige biler, uden at vide, hvad jeg lavede. OKAY, hvordan skulle jeg, som jo tydeligvis fatter mindre end ingenting, kunne foretage denne handling på egen hånd? Han foreslog dog selv at tjekke, hvor den “forkerte” bil (stelnummeret, som er registreret i app’en) hørte til – og til sin egen store overraskelse kunne han meddele mig, at der var tale om en græsk indregistreret ID.4, hvilket han yderligere pointerede, at han da syntes var godt klaret af sådan én som mig, efterfulgt af et overbærende smil. Jeg spurgte ham, om han kunne hjælpe mig med at fjerne denne græske bil fra min profil, da den spærrede for, at jeg kunne logge ud og ind på app’en som primær bruger, som VW-support havde foreslået mig, få at få min egen bil online igen. Det kunne han desværre ikke hjælpe mig med, og gav mig et nummer til WeConnect-support, for som han sagde; “Det har jo ikke noget med os at gøre!”

Det er jeg egentlig ganske udmærket tilfreds med, at han gjorde, for WeConnect-damen kunne fortælle mig, at den græske bil var oprettet på min profil samtidig med, at min bil havde været til den forberedende opdatering på netop det værksted jeg nu stod på – og at det desværre ikke var første gang, de havde oplevet netop den udfordring, hvor et værksted eller en forhandler havde tastet forkert stelnummer og så glemt at slette fejlindtastningen igen. Den græske bil blev slettet fra min profil, men de kunne dog ikke hjælpe mig med at få min bil online igen, og sendte mig derfor en længere brugervejledning på mail, som jeg skulle afprøve over de næste to dage – og hvis det ikke lykkedes, skulle jeg kontakte dem igen, så de kunne sende sagen videre til deres tekniske support. De himmelvendte øjne mente dog ikke, at han eller værkstedet havde noget med den græske bil at gøre – det var sikkert bare noget WeConnect sagde, fordi de ikke havde nogen anden forklaring … – Altså lidt ligesom de himmelvente øjne selv slynger bawl ud, fordi han ikke har nogen anden forklaring … – hahaha.

Nå, men det lykkedes ikke for mig at få min bil online over de næste par dage, og jeg kontaktede derfor WeConnect igen, som sendte sagen videre. Jeg fik en mail-kvittering fra VW’s tekniske support på, at de havde modtaget sagen og ville vende tilbage til mig så hurtigt som overhovedet muligt. Skulle jeg i mellemtiden havde yderligere spørgsmål, skulle jeg være velkommen til at kontakte dem enten pr. mail eller telefon. En af ulemperne ved at bilen ikke er online er, at man ikke kan tænde for varmen på forhånd, så man slipper for at komme ud i en kold bil om morgenen eller på parkeringspladsen sidst på eftermiddagen – Bevares, det er et first world problem, men en anelse trist, når man nu har betalt en mindre formue for køretøjet, og frosten og snevejret havde fundet vej til det sønderjyske. Derudover er det heller ikke muligt at benytte diverse smart charging apps, så man kan lade sin bil til de mest favorable elpriser på forskellige tidspunkter i løbet af natten. Og skulle det ske, at min bil pludselig var den næste i rækken til den nyeste opdatering, ja så ville jeg jo heller ikke kunne få denne, da det sker “over the air”, når bilen er online.

Efter yderligere fem dage forsøgte jeg at kontakte teknisk support via telefonen, og jeg blev guidet gennem en længere proces; tryk 1 hvis, tryk 2 hvis, tryk 5, tryk 1 igen hvis, hvorefter en mekanisk stemme meddelte, at de ikke længere tog imod personlige henvendelser og at de beklagede ulejligheden. Nå, jamen det er da også en måde at distancere sig fra problemerne på …

I mellemtiden havde jeg set indtil flere personer i diverse ID.4-grupper på de sociale medier skrive om samme online/offline-problemer og hvordan man kunne løse det på egen hånd – Det kunne løses ved at pille en bestemt sikring ud og sætte den tilbage på plads igen og vente nogle minutter – dog var der bare lige den lille detalje, at man skulle bruge en spidstang for at få sikringen ud. Der var sågar én, der skrev, at han fra nu af altid kørte rundt med denne spidstang i bilen, så han altid var klar til “operationen”, da det ikke var første gang, han havde oplevet det. Andre igen henviste til YouTube-videoer, der step by step guidede gennem processen. Det måtte jeg prøve – og en spidstang havde Googlemanden selvfølgelig på lager, så intet problem – og det virkede, bilen kom online igen.

Efter syv dage fik jeg en mail fra VW’s tekniske support, som kunne meddele mig, at de kunne se i deres system, at problemet var løst, min bil var online igen og at jeg skulle køre forsigtigt (det afslutter de alle deres mails med!) – Og hvis jeg ellers havde nogle spørgsmål, skulle jeg være velkommen til at kontakte dem igen, for de er så glade for kundernes feedback.

“Okay, men nu er det så ikke jeres fortjeneste, at min bil er online – det har jeg selv sørget for, og derudover synes jeg, det er ringe kundeservice, jeg har oplevet fra jeres side!”

Hertil svarede de – efter yderligere fem dage – at de fandt det problematik, at jeg havde forsøgt at løse problemet selv, og at det kunne få konsekvenser for garantien på min bil – og at jeg derudover skal huske på, at tålmodighed er en dyd, da det faktisk er; “… kompliceret at udvikle og vedligeholde software, fordi der er mange forskellige faktorer, der påvirker tjenesterne, og at det er umuligt at undgå midlertidige afbrydelser eller nedsættelse af deres ydelser”. Denne skrivelse blev også afsluttet med; “Kør forsigtigt – vi håber du nyder din Volkswagen”.

Min største udfordring lige nu er, at jeg banker panden mod en mur, men samtidig er ret glad for min bil, så jeg må nok bare bide i det sure æble og væbne mig med tålmodighed og håbe, at min bil holder sig online længe nok til, at jeg når at få den nyeste opdatering, såfremt det ikke bliver for kompliceret for VW …

Godt nytår – og kør forsigtigt

Kh.

2 kommentarer

  • Ove Sørensen

    Jamen noget halter i kommunikationen, men jeg har været yderst tilfreds med mit wv værksted. Jeg venter som så mange andre på opdatering til 3.x. Id4 er en dejlig bil, som jeg er glad for

  • Glenn Lundsberg

    Ja det var nået af en historie. Ja jeg venter jo stadig på den nye opdatering 3.0-3.01
    Har også været ude for at bilens farve skiftede i APP’en. Man skal nok bare være tålmodig og vente. Bilen kører jo fint. Og alt virker som det skal. Man skal bare lige lære den af kende 😊

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.