Jeg savner Forældreintra

Efter de sidste dages debat får jeg lyst til at genudgive det indlæg, jeg skrev sidste gang, Forældreintra stod for skud …

Jeg savner Forældreintra (og nets)

Så er det sagt!

Og ja, jeg ved godt, at det måske ikke lige er den mest populære udmelding at komme med … – Men når man sidder i det her papirbureaukrati og er blevet lovet, at det hele med hensyn til betalinger og kommunikation mellem skole og hjem bliver meget bedre og nemmere med det nye “Skoleintra”, så bliver man altså en anelse skuffet, når det viser sig at være det stik modsatte, der er gældende.

Jeg savner ikke at være 64 ulæste mails bagud, for så at finde ud af, at den første mail er sendt til samtlige forældre på skolen omhandlende efterlysning af en rød vante og at de efterfølgende 63 mails er svar (svar til alle) fra andre forældre, der fortæller, at de desværre ikke har set den efterlyste vante …

Men …

Jeg savner at vide, hvem mine børn går i klasse med, hvad deres klassekammerater hedder og hvad deres forældre hedder (for hernede er der ikke sociale kom-hinanden-ved-arrangementer – vi har ikke engang fået en klasseliste for pigernes klasser.
Bevares, mine piger ved da godt, hvem de selv og hinanden går i klasse med, men det er unægtelig noget svært for os forældre at finde rundt i, når vi ikke mødes med de andre forældre)

Jeg savner automatisk at blive trukket for “Garderie” (pasning) m.m. – det er jo de samme oplysninger, jeg sidder og udfylder på papir måned efter måned efter måned. Og enslydende papirregninger, jeg betaler måned efter måned efter måned.

Jeg ved godt, at hvis jeg har udfyldt, at mit barn skal i “Garderie Midi” (eftermiddagspasning fra kl. 12:15-15:30 – ja, her betaler vi for eftermiddagspasning i skoletiden – vi kan ligesom ikke slippe!) og det så sker, at mit barn er syg en dag, så skal jeg have den dags “Garderie-midi”-udgift retur.

Men jeg ved jo (for det meste) ikke, hvornår mine børn kunne risikere at blive syge, så jeg vil ikke kunne undlade at udfylde de dage på forhånd – og hvis det skulle ske, at mine børn en dag er syge, så går det nok. Prisen pr. dag for eftermiddagspasning lyder på 0,25 EUR!, Og jeg synes ærlig talt, at det var lidt besværligt sidste gang, skolen insisterede på at godtgøre mig det for meget betalte for yngstepigens to sygedage.
Jeg fik 0,50 EUR retur … i kontanter … –

Og endnu værre dengang de sendte mig en papirregning pålydende 68 euro for 1 måneds kantinemad for yngstepigen, selv om hun ikke spiser kantinemaden (hun kan nemlig ikke li’ ost).
Skolen kunne godt selv se fejlen, men ville alligevel gerne have, at jeg betalte regningen – for så derefter at blive bedt om at møde op på kontoret hos “Monsieur Sekretær” og få beløbet tilbagebetalt … i kontanter fra pengekassen vedrørende salget af de gule badehætter … (ingen ved, hvordan de gør den kasse op efter endt skoleår …?)

Her ville automatiske overførsler bare gøre det hele så meget nemmere … – også for dem selv vil jeg mene …

Jeg savner, at kommunikationen vedrørende mine børns skolegang ligger et sted (alt fra små-ture til skole-hjem-samtaler, forældremøder og den årlige skolekomedie) – og ikke foregår via små håndskrevne post-it-sedler, halve sætninger i lektiebogen (som børnene selv har skrevet), håndskrevne noter i dårlig kopi m.m.
Forestil jer en håndskrevet besked skrevet af en 6-årig (som på dette tidspunkt kun havde været i det franske skolesystem i halvanden uge), der informerer – eller rettere burde informere – om den kommende klasseudflugt og instruksen om betaling for denne udflugt. Hun anede knapt nok, hvordan hun skulle forholde sig til fyldepennen og det blå stads, der kom ud af den …. (hun lignede en smølf de første to måneder ….) Vi havde ingen idé om, hvad det var, hun havde forsøgt at skrive – og vi havde ingen, vi kunne skrive til og spørge …

Vi har nu fået mail (wuhu) om, at “Skoleintra” endelig virker og at vi bare skal overføre penge til skolens konto med hver af børnenes personlige reference – så vil beløbet blive indsat på børnenes “personlige” konto på Skoleintra, hvorfra vi så selv skal betale svømmehalsabonnement, bibliotek, evt. kantine, “Garderie” m.m. – (Hvis altså vi har udfyldt det fysiske papir på forhånd og sendt det med børnene i skole, så sekretæren kan lægge det ind under det faneblad, der viser barnetes “aktiviteter” for den enkelte måned på “Skoleintra”)

Hvor er det lige at det “nemmere” kommer ind i billedet? Nu skal jeg jo hele tiden holde øje med, om der er penge nok på børnenes “personlige” konto, og hvis ikke der er det, så skal jeg overføre penge, så jeg derefter selv kan hæve pengene igen til betaling af aktiviteter …

Men som anmodet så gjort.

Jeg overførte penge for begge piger – og intet skete … Altså ikke udover at pigernes “personlige” konto kom i underskud med beløb svarende til depositum for den nøglebrik, som skulle kunne bruges til alt fra køb af kantinemad til ind- og udgang fra “Garderie” – Nøglebrikken kan nemlig ikke bruges til noget endnu. Jeg fik den ene rykker efter den anden for manglende betaling af depositum, bibliotek, svømmehalsabonnement, materialer m.m. – og stadig ingen penge på pigernes konto? Og i øvrigt havde skolen jo også bedt os sende bibliotekspenge og materialepenge med børnene i skole i kuverter af godkendt størrelse!?

Jeg er godt klar over, at det ikke kun er skolen, der har en udfordring her – men også udviklerene af dette “Skoleintra”, og at alle de der rykkere med manglende betaling er automatisk udsendt. Men det mindste de kunne gøre var da at informere om, at der ikke lige er helt styr på det endnu.

Der er en ganske smart “inbox” under hvert barn i dette “Skoleintra”, som virker – men den vil skolen åbenbart helst ikke bruge. De vil hellere sende en masse små papirnoter med børnene hjem.

Den eneste mail vi har modtaget i “inbox’en” på “Skoleintra” er en meget kort mail, der fortæller, at den webside som er oplyst i de papirbreve, børnene har fået med hjem i tasken desværre ikke er korrekt. Nederst i mailen har skolen så skrevet en anden webside: “korrekt webside” – desværre eksisterer denne “korrekt webside” bare ikke.

HVIS de nu virkelig havde oplyst en forkert webside i papirbrevet, hvordan skulle vi så have mulighed for at logge på den korrekte webside og læse beskeden om, at de havde oplyst en forkert? Man skal altså kende den rigtige webside på forhånd, for at kunne få besked om, at de tror, de har oplyst en forkert webside – og at den webside, de tror er korrekt, faktisk ikke eksisterer … – Det er jo helt sort!

Men i dag har vi fået endnu en mail (ikke via “Skoleintra” – men i vores egen personlige mail) om, at det hele nu skulle virke og at vi kan se de indsatte beløb på børnenes “personlige” konto – i hvert fald noget af beløbet – men ikke det hele, kan jeg konstatere!?

Og derudover kan jeg kun komme videre fra forsiden, hvis jeg trykker på linket “Manglende betalinger” – som så viser opkrævninger på alt det, vi har betalt i kuverter af godkendt størrelse …?

Never mind, jeg betaler det hele – for der er jo kun to muligheder; enten bliver jeg ved med at få rykkere på noget, som er betalt, eller også får skolen for mange penge, som jeg så senere kan afhente hos Monsieur Sekretær … i badehætte-kontanter …

Avanceret form for opsparing!

Det er nok her, at jeg savner både Forældreintra og nets en smule!

God onsdag aften!

Kh. Lene

Måske synes du også om ...

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.